事と事のあいだ。(Koto to Koto no aida)
Video installation/ 2007
collaborator: aki kono, chika mukai
archive (gallery space) :http://www.dwcmedia.jp/archives/07g04
collaborator: aki kono, chika mukai
archive (gallery space) :http://www.dwcmedia.jp/archives/07g04
水族館に入れられた人魚の映像を制作し、水槽の中にはった霧の上に投影する。
人魚、つまり人間と人間でないものとの狭間に生きる存在を取り上げ、「狭間」をテーマとした。 霧は、会場に人がいないときは水槽の底部に濃く溜まっているが、人が近づき、風が起きたり、あおがれたり、息を吹きかけたりすると薄くなり、水槽の底部に映った映像が現れる。 パソコンモニターも用意し、水槽に映している映像と同じ映像を流す。霧の中にある映像は普段ははっきり見えないため、補足的役割をしている。 また、投影している人魚の映像と同じものを、写真にして壁に張り付け、鑑賞者は自由に持ち帰れるようにした。 映像は9種類、15分程度。人魚が、水族館で見世物になっている風景を制作した。ただし水族館の来館者は、人魚がそこにいるのは当たり前、というふうにそっけなく向き合うように制作した。 音はないが、霧発生装置が常に水を循環させているため、会場にはその水の音がしている。 狭間とは、ある事とある事との境界に存在する。 「事と事のあいだ」は、そのような狭間の世界に着目し、人間と人間でないものの狭間に生きる人魚をモチーフとした。霧もまた、もやもやとした狭間の世界の象徴である。 普段は意識していない「狭間」の存在を再認識させたい。境界を意識することによって、「当たり前」と思っていることのあやふやさや、その揺らぎの中にある美しさを感じてもらいたいという思いから制作した。 |
Make the movies of the mermaid into whom it was put in the aquarium, and it is projected on the fog stretched in the fish tank. The motif is Mermaid, the existence which is being in the interval of a human and not human. Compare it to "Hazama(interval)"
Fog has accumulated in the bottom of the tank deeply, when people are not in the exhibition room. When people approach, let some fresh air into the room, they fan or breath it, fog becomes thin and the movie reflected in the bottom of the tank appears. Put a computer monitor also and it show the same movie as the movie projected on the tank.Since the image in fog is not visible clearly, it is the supplementary role. Moreover, the same image is printed a photograph, and is stuck on a wall, and the appreciation person enabled it to bring home freely. The movies are nine kinds and about 15 minutes. We made the scenery that the mermaid is a show in the aquarium. What there is a mermaid there is most proper in the movies. Although there is no music in the exhibition room, the ultrasonic fog machines always circulate water and make a sound. "Hazama(interval)"is it exists in the boundary of a certain things and a certain thing. This work is attention to the world of such an interval, and use the mermaid who lives in the interval of a human and not human. Also, fog is a symbol of the misty world on the boundary. we want to make a new appreciation of existence of the "Hazama(interval)" which is not conscious of have usually. By being conscious of a boundary, you should feel the unclear of thinking "it is most proper" and the beauty in the fluctuation. |