Drawing Piano
Video installation/ 2007
Pianist;Misaki Takada
Pianist;Misaki Takada
・ 映像
・ ピアノ(音楽) ・ 絵画 の三点の要素によって構成される。絵画・映像・音楽を総合的にインタラクティブ化した、インスタレーション作品である。 素材としては泥を使う。生命の出発点を表す田んぼの泥から、複雑なイメージが膨らみ、また消えていく。 <映像> 映像は、大きく2種類に分けられる。板に田んぼの泥を投げつけ、その動きや乾いていく様子を収めたものと、その泥を採取する際に出会った田んぼの光景や稲の葉や虫といったものを記録した映像の2種類である。泥によるダイナミックな動き、質感を切り出した。 <音楽> 鑑賞者は、ピアノを弾く(音楽を奏でる)ことによって、その映像を操作することができる。 鑑賞者の弾くピアノの音をマイクで拾い、リアルタイムで処理をして映像をプロジェクションする。(プログラミングはmax/msp,jitterを使用した。) ピアノの音は高さによって映像の内容と、各映像の横位置(低い音ほど左、高い音ほど右)を決定し、音の大きさによって映像の濃度(音が大きいほど濃い)を決定する。複数のキーが押された場合は、それぞれのキーに割り当てられた映像を同時に再生しレイヤーをかけて合成する。そのときのクロスフェード量(合成量)はそれぞれのキーのタッチの強さに依存する。 また、ピアニストの演奏によるパフォーマンスも行う。 演奏曲目は、武満徹『雨の樹素描』、ドビュッシー『霧(前奏曲集 第二巻)』。 <絵画> 会場には、撮影に使用した泥で描かれた絵画も展示する。絵画単独でも十分に楽しめる作品として仕上げた。田んぼの泥を絵画にしたことで、その土地独自の泥の成分(砂粒や粘土、きらきらと輝く鉱物、そして稲のモミガラやわら、微生物、水草)といったものが、表情豊かに現れてくる。 「私には、音と水は似たもののように感じられる。水という無機質なものを、人間の心の動きは、それを有機的な生のあるもののように感じ、また物理的な波長(言葉の神秘的な暗合)にすぎない音にたいしても、私たちの想念は、そこに美や神秘や、さまざまな感情を聞き出そうとする。 私たちは、この水を、かりそめの形でしか知らない。それらは仮に、雨や湖、河川、そして海とよばれたりしている。音楽もまた川や海のようなものだ。多くの性質の異なる潮流が大洋を波立たせているように、音楽は私たちの生を深め、つねに生を新しい様相として知らしめる。」 武満徹 |
This work is constituted by three element,
- Movie - music - Pictures It is the installation which made movie, pictures and music interactive synthetically. Material is mud. By the mud of a rice field that the starting point of a life, some complicated images appear and disappear. <Movie> The movies are sorted into two kinds. One is what recorded scene of throwing the mud at the board and signs that it gets dry. The other is which recorded landscape of a rice field(the leaf of rice, worms,etc) when collect the mud. I take the dynamic motion by mud and textures. <Music> The appreciation person can operate the movies by playing the piano (playing music). The sound of the piano which an appreciation person plays take by microphones, and it processes in real time, and the movies are projected.(Programming by max/msp,jitter)The pitch of sound fix to which movie is played and the horizontal position (high sound is right, low sound is left) of each movie. The loudness of sound fix the visibility (small sound is low) of the movie. When more than one key is pushed at the same time, some movies assigned to each key are played, and these are layered and compounded. The amount of cross fade (the amount of composition) at that time is dependent on the strength of a touch of each key. Moreover, pianist gives performance.The playing program is" Rain Tree Sketch: Takemitsu Toru ","Brouillards/ Préludes 2: Claude Achille,Debussy". <Pictures> The pictures drawn with the mud used for movies are also exhibited. It finished a pictures independent as a work.By using the mud of the rice field as pictures, the ingredients of mud (sand granules, clay, the mineral that shines glitteringly, rice husks and straws, microbes, water plants) original with the land appears. It's rich expression. Takemitsu Toru said; "sound and water are alike, for me. By motion of man's feelings, it feels water that is inorganic matter like a organic thing just as if it ware a life form. Moreover, our mind tries to find out beauty, mystery and various feeling in the sound which is only a physical wavelength (mystical coincidence of words). We know this water only in a temporal existence. They are temporarily called rain, a lake, a river, and the sea. Music is also like a river or the sea. As is many character differs surges make waves in ocean, music deepens the life of us and give the life a new aspect,always. |